O tom, že do Å¡koly valná vÄ›tÅ¡ina z nás nechodila ráda, nenà pochyb. A jednou z vÄ›cÃ, které dÄ›tem vadà nejvÃce, je i vstávánÃ. U nás totiž Å¡kolnà den zaÄÃná v 8 hodin ráno, pÅ™iÄemž obÄas, když je potÅ™eba, i o hodinu dÅ™Ãve. A to pro žáky znamená brzké rannà vstávánÃ.
Â
NesmÃme zapomÃnat, že nejde jen o to dojÃt do Å¡koly. Žák se také musà obléknout, nasnÃdat, provést rannà hygienu, a také se tam dopravit. A to vÅ¡e nÄ›jakou dobu trvá, zvláštÄ› když dojÞdà do Å¡koly v jiném mÄ›stÄ›. Mnohdy tak musà vstávat i pÅ™ed Å¡estou ráno, aby vÅ¡e stihl. A je jasné, že to má vliv na jeho výkonnost.
Â
Â
Průzkumy již dávno prokázaly, jak důležitý je zvláštÄ› pro dÄ›ti dostatek spánku. Pokud jej majÃ, jsou pak mnohem soustÅ™edÄ›nÄ›jÅ¡Ã a i studijnà výsledky jsou lepÅ¡Ã. Koneckonců, známe to sami – když pÅ™ijdeme do práce nevyspalÃ, pak nám vÅ¡e jde pomaleji a nadÄ›láme podstatnÄ› vÃce chyb.
Â
OblÃbenou teorià je, že by dÄ›ti mÄ›ly chodit spát dÅ™Ãve, aby se tedy stihly vyspat. Bohužel to nebere v potaz jejich individuálnà cirkadiálnà rytmus, ani pÅ™irozený průbÄ›h spánku. PrávÄ› kolem Ätvrté a páté hodiny ráno, tedy v dobÄ›, kdy se mnozà z nich budÃ, totiž u valné vÄ›tÅ¡iny nastává REM fáze. I proto je mnohdy tak těžké dostat je z postele.
Â
Â
Ukázalo se, že pÅ™i posunutà školnÃho rozvrhu o jednu hodinu, kdy tedy bude zaÄátek vyuÄovánà v devÄ›t, se výsledky studentů znaÄnÄ› zlepÅ¡ily. I to je důvod, proÄ se v zahraniÄà stále ÄastÄ›ji právÄ› na tento systém pÅ™echázÃ. Nenà to o tom, abychom dÄ›ti rozmazlovaly, nýbrž abychom jim poskytli nejlepÅ¡Ã podmÃnky ke studiu.
Â
SamozÅ™ejmÄ›, můžeme namÃtnout, že jako dospÄ›là budou také muset brzo vstávat do práce, a to je pravda. OvÅ¡em spánkový rytmus dÃtÄ›te a dospÄ›lého se od sebe liÅ¡Ã, nehledÄ› na fakt, že dospÄ›lému staÄà k odpoÄinku ménÄ› hodin. Proto bychom se mÄ›li zamyslet nad tÃm, co je skuteÄnÄ› pro naÅ¡e dÄ›ti nejlepÅ¡Ã. To, že je budeme brát jako „malé dospÄ›lé“ jim totiž rozhodnÄ› nepomůže.